Fotó: Pixabay
Jogalkotási bűvészmutatvány
2022. 10. 19.
Ezt az összefoglalót több, mint hat hónapja készítettem. Az összefoglalómban szereplő információk a megjelenéskor természetesen pontosak voltak, de mára a jogszabályi változások miatt módosulhattak. Kérem, ellenőrizze a téma megjelenését a friss posztjaim között is!
Ha kérdése van a nyugdíj megállapításával, számításával, növelési lehetőségeivel kapcsolatban, akkor azt IDE KATTINTVA tegye föl, hogy méltányos díjazás ellenében az Ön személyére szabottan, az ügyintézés során felhasználható jogszabályi hivatkozásokkal együtt megválaszoljam.
Jogalkotási bűvészmutatvány:
a nyugdíjminimumra hivatkozások nyomtalan eltüntetése 17 törvényből
"Az öregségi teljes nyugdíj legkisebb összege" kacifántos névre hallgató nyugdíjminimum összege 15 éve változatlanul 28.500 forint, ami szégyenletesen alacsony összeggé vált e másfél évtized folyamán és a jelenlegi elszabadult infláció miatt teljesen elértéktelenedett.
Ezzel az a lényegi probléma, hogy számtalan szociális, gyermekjóléti, gyermekvédelmi és hasonló ellátás feltételrendszerében és összegmeghatározásában szerepel a nyugdíjminimum, amelynek valójában nem lehetne semmilyen köze a nyugdíjrendszeren kívüli ellátásokhoz.
Ezért én 2017 óta már öt elemzésemben hívtam föl a figyelmet arra, hogy sürgősen le kell választani a nyugdíjminimumot az összes olyan ellátásról, amely nem a nyugdíjakkal kapcsolatos, és a nyugdíjrendszertől teljesen független ellátási alapot kell meghatározni a részükre.
Így a nyugdíjminimumot ki lehetne robbantani a bebetonozott összegéből, vagyis jelentősen megemelt összegben lehetne például a méltányossági nyugdíjmegállapítások körében alkalmazni.
A kormányzat 2022. október 18-án benyújtott salátatörvény-javaslatában sor kerül erre az átnevezésre, és 17 (!) törvényben kell átnevezni a nyugdíjminimumot szociális vetítési alapra.
Örömmel üdvözölném ezt a javaslatot, ha nem maradt volna ki két alapvető szám a módosításból (pedig a 104 oldalas, 54 oldalnyi indokolással ellátott, 69 törvényt módosító, 3 kormányrendeletet hatályon kívül helyező, 266 paragrafusból álló jogalkotási monstrumban talán lett volna hely két egyszerű számnak):
a törvényjavaslat
- nem módosítja a nyugdíjminimum összegét, és
- nem adja meg a szociális vetítési alap összegét.
Ez nyilván arra utal, hogy egyelőre csak egy illuzionista mutatványról szó, amelynek eredményeként változatlan összegben átvarázsolták vetítési alappá a nyugdíjminimumot.
A javaslat elfogadása után persze jöhetnek a végrehajtási rendeletek, amelyek pozitív meglepetést is okozhatnak (vagy nem).
Újabb magánnyugdíjpénztár szűnik meg...
2024. 04. 26.
Ismét mozgolódik a magánnyugdíjpénztári piac, a meglévő négy szolgáltató száma lefeleződik: nyártól már csak a Budapest és a Horizont Magánnyugdíjpénztár (Manyup) marad. Milyen állami nyugdíjra jogosult egy Manyup-tag, aki nem lép vissza?
A magyarok negyede nyugdíjas, és...
2024. 04. 26.
Az RTL Reggeli beharangozója: "A KSH közzétette a nyugdíjakról és egyéb ellátásokról szóló statisztikákat – Farkas András nyugdíjszakértő elemezte a számokat."