Fotó: Shutterstock, Gránit Bank
Hogyan védekezhetünk a pénzügyi adathalászok ellen?
A gyanútlan, jóhiszemű bankkártya-használókat egyre több támadás éri az adathalász kiberbűnözők részéről, akik a felhasználói adatok megtévesztéssel történő megszerzésével próbálják a megtámadott személyek pénzét is ellopni. Védekezzünk ellenük!
Nem telik el nap anélkül, hogy valamelyik pénzintézet ne figyelmeztetne minket a rosszindulatú adathalászok veszélyes tevékenységére.
Ennek során az ismeretlen elkövetőek igyekeznek főként a bankok ügyfeleit rávenni személyes azonosítóik, jelszavaik, kódjaik megadására, hogy így jussanak bankkártya-adatokhoz és egyéb érzékeny felhasználói információkhoz.
A bankok informatikai rendszerei a saját biztonsági igényeik mellett a folyamatosan szigorodó jogszabályi és felügyeleti követelmények miatt is magas szintű biztonságot garantálnak, de az adathalászat ellen szükség van az ügyfelek maximális elővigyázatosságára.
Hogyan lehetünk elővigyázatosak?
Elsősorban úgy, hogy kihasználjuk a bankok által ügyfeleik részére kínált védekezési lehetőségeket.
A bankkártyás visszaélések ellen számomra nagyon hasznosnak és könnyen használhatónak bizonyult a GRÁNIT eBank applikációban lévő két védelmi funkció: a bankkártya-zárolás (Lock) és az ügyleti limit beállítása.
A bankkártya Lock funkcióval az ügyfél zárolhatja a bankkártyáját, amit elegendő csak akkor föloldania, amikor ténylegesen használni szeretné a kártyáját. Így biztonságosan kizárható a bankkártyával való visszaélés lehetősége.
Az esetleges visszaélések úgy is megelőzhetőek, ha az ügyfél a bankkártya- limiteket nulla forinton tartja, amit csak készpénzfelvétel vagy bankkártyás vásárlás előtt emel meg a kívánt öszegre.
Minden kedves Olvasómnak tudnia kell, hogy egy bank sohasem kéri ügyfeleitől e-mailben a személyes és banki azonosító adataik közlését.
Ha ilyen e-mailt kap valaki, azonnal tudnia kell, hogy adathalászati kísérlettel áll szemben.
Soha ne válaszoljon ilyen e-mail-re, ne hívja föl az ilyen e-mail-ben esetleg megadott telefonszámot, soha ne adjon ki sem írásban, sem szóban semmilyen banki azonosító adatot, soha semmilyen körülmények között ne adja meg a PIN-kódját!
Ha mégis megtenné valamilyen oknál fogva, akkor azonnal változtassa meg az érintett azonosítóit és kódjait, és hívja a bankját!
Mindezt persze megelőzheti például a Gránit eBank applikáció Lock és Limit funkcióinak használatával :-)