Fotó: Pixabay
Valorizációs szorzók 2019-es nyugdíjmegállapítás esetén
A valorizációs szorzóknak nagy jelentősége van a nyugdíjmegállapítás során: e szorzók segítségével igazítják a nyugdíjba vonulás évét megelőző év (2019-es megállapítás során 2018) átlagkereseti szintjéhez a korábbi évek nettósított kereseteit.
Megjelent a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény (Tny.) végrehajtásáról szóló 168/1997. (X. 6.) Korm. rendelet (TnyR.) módosításáról szóló 55/2019. (III. 18.) Korm. rendelet (Magyar Közlöny, 2019/45. szám, 2019. március 18.), amely meghatározza a keresetek, jövedelmek beszámítása során alkalmazandó valorizációs szorzószámokat a 2019. január 1-je és december 31-e közötti időponttól megállapításra kerülő nyugellátások esetén.
A rendelet 2019. március 21-én lép hatályba.
A valorizációs szorzószámok megjelenése minden idei nyugdíjba vonuló számára nagy jelentőségű esemény, különösen azok várták nagyon, akik 2019. január 1. után nyújtották be a nyugdíjigénylésüket, mivel a Tny. 72. § (2) bekezdése szerint a nyugdíjmegállapításra nyitva álló ügyintézési határidő a tárgyév április 15-én jár le, ha az öregségi nyugdíj megállapítása iránti kérelmet a tárgyévi nyugdíj-megállapításhoz tartozó valorizációs szorzószámok hatálybalépését megelőzően nyújtották be, vagy a hozzátartozói nyugellátás megállapítása iránti kérelmet a tárgyévi nyugdíj-megállapításhoz tartozó szorzószámok hatálybalépését megelőzően nyújtották be, és a hozzátartozói nyugellátás megállapításához a valorizációs szorzószámokat alkalmazni kell, és az általános ügyintézési határidő tárgyév április 15-ét megelőzően telik le.
A valorizáció lényege, hogy az életpálya során a korábbi években szerzett, nettósított éves kereseteket az adott évre vonatkozó valorizációs szorzóval meg kell szorozni, így kell azokat a nyugdíjba vonulás évét megelőző év átlagkereseti szintjéhez igazítani (TnyR. 15.§ (6) bekezdés).
A valorizáció jelentőségének megértéséhez IDE KATTINTVA olvassa el a nyugdíj 2019. évi megállapításának lépéseiről írt összefoglalómat.
Az alábbi táblázatban összefoglaltam a 2017., 2018. és 2019. évi nyugdíjmegállapításokra vonatkozó valorizációs szorzókat, hogy érzékeltessem a valorizációs szorzók erőteljes növekedését, amely annak a következménye, hogy a nemzetgazdasági átlagbér az utóbbi években gyors tempóban (évi 10%-ot meghaladó mértékben) nő.
Miután a nyugdíjba vonulás évét megelőző év kereseti szintjéhez kell igazítani a korábbi évek kereseteit, az utóbbi néhány évben fölerősödött az a méltánytalan jelenség, hogy a nyugdíjba vonulás évének meghatározó jelentősége van a nyugdíj összegének alakításában: minél későbbi évben igényli a nyugdíját a jogosult, annál jobban járhat, még nagyon hasonló életpályák esetén is. (Vonatkozik ez a nők kedvezményes nyugdíjára is.)
Mindenesetre az idei év nyugdíjigénylői e jelenség haszonélvezői lesznek, és ha marad az átlagos bérszínvonal gyors növekedése ebben az évben is, akkor a jövőre nyugdíjba vonulók még jobban járhatnak.
(Az összefoglaló készítésének időpontja: 2019. március 20.)
Valorizációs szorzószámok | |||
Év | 2017 | 2018 | 2019 |
1950 | 267,883 | 302,440 | 336,616 |
1951 | 250,863 | 283,224 | 315,228 |
1952 | 197,418 | 222,885 | 248,071 |
1953 | 185,900 | 209,882 | 233,599 |
1954 | 169,743 | 191,640 | 213,295 |
1955 | 161,444 | 182,270 | 202,867 |
1956 | 149,240 | 168,492 | 187,532 |
1957 | 128,176 | 144,710 | 161,062 |
1958 | 125,345 | 141,514 | 157,505 |
1959 | 120,202 | 135,708 | 151,043 |
1960 | 117,404 | 132,550 | 147,528 |
1961 | 115,832 | 130,774 | 145,551 |
1962 | 113,021 | 127,601 | 142,020 |
1963 | 108,757 | 122,787 | 136,662 |
1964 | 105,290 | 118,872 | 132,305 |
1965 | 104,925 | 118,460 | 131,846 |
1966 | 99,959 | 112,853 | 125,605 |
1967 | 96,867 | 109,362 | 121,720 |
1968 | 94,843 | 107,078 | 119,178 |
1969 | 90,903 | 102,630 | 114,227 |
1970 | 85,310 | 96,315 | 107,199 |
1971 | 81,558 | 92,079 | 102,484 |
1972 | 77,380 | 87,362 | 97,234 |
1973 | 72,115 | 81,418 | 90,618 |
1974 | 66,959 | 75,597 | 84,139 |
1975 | 62,814 | 70,917 | 78,931 |
1976 | 59,937 | 67,669 | 75,316 |
1977 | 55,755 | 62,948 | 70,061 |
1978 | 51,625 | 58,285 | 64,871 |
1979 | 49,073 | 55,404 | 61,665 |
1980 | 46,427 | 52,416 | 58,339 |
1981 | 43,593 | 49,217 | 54,779 |
1982 | 40,933 | 46,213 | 51,435 |
1983 | 39,170 | 44,223 | 49,220 |
1984 | 34,942 | 39,450 | 43,908 |
1985 | 31,969 | 36,093 | 40,172 |
1986 | 29,656 | 33,481 | 37,264 |
1987 | 27,307 | 30,830 | 34,314 |
1988 | 24,870 | 28,078 | 31,251 |
1989 | 21,275 | 24,019 | 26,733 |
1990 | 17,496 | 19,753 | 21,985 |
1991 | 13,941 | 15,739 | 17,518 |
1992 | 11,493 | 12,975 | 14,441 |
1993 | 9,764 | 11,024 | 12,170 |
1994 | 7,670 | 8,660 | 9,639 |
1995 | 6,812 | 7,691 | 8,560 |
1996 | 5,802 | 6,551 | 7,291 |
1997 | 4,676 | 5,279 | 5,876 |
1998 | 3,949 | 4,458 | 4,962 |
1999 | 3,504 | 3,956 | 4,403 |
2000 | 3,145 | 3,551 | 3,952 |
2001 | 2,707 | 3,056 | 3,401 |
2002 | 2,263 | 2,555 | 2,844 |
2003 | 1,980 | 2,236 | 2,489 |
2004 | 1,873 | 2,115 | 2,354 |
2005 | 1,702 | 1,921 | 2,138 |
2006 | 1,581 | 1,785 | 1,987 |
2007 | 1,535 | 1,733 | 1,929 |
2008 | 1,435 | 1,620 | 1,803 |
2009 | 1,409 | 1,591 | 1,771 |
2010 | 1,320 | 1,490 | 1,658 |
2011 | 1,240 | 1,400 | 1,558 |
2012 | 1,215 | 1,372 | 1,527 |
2013 | 1,158 | 1,307 | 1,455 |
2014 | 1,124 | 1,269 | 1,412 |
2015 | 1,078 | 1,217 | 1,355 |
2016 | 1,000 | 1,129 | 1,257 |
2017 | xxx | 1,000 | 1,113 |
2018 | xxx | xxx | 1,000 |