Emberi jogi karambol: fellebbezett az állam

Emberi jogi karambol: fellebbezett az állam

2016. 05. 30.
Ezt az összefoglalót több, mint hat hónapja készítettem. Az összefoglalómban szereplő információk a megjelenéskor természetesen pontosak voltak, de mára a jogszabályi változások miatt módosulhattak. Kérem, ellenőrizze a téma megjelenését a friss posztjaim között is!

Az Emberi Jogok Európai Bírósága (Strasbourg) előtt folytatódik a közszolgálati tisztviselők nyugdíj melletti munkavégzése kapcsán a magyar állam által elsőfokon elbukott ügy, jogerős döntés szeptemberben várható. Érdemes-e a négyezer érintettnek lépnie?

K Küldés K Nyomtatás
Az ügy háttere

 

A nyugdíjtörvény 2013. július 1-jétől élesített módosítása szerint a nyugdíjas közszolgák egyidejűleg nem kaphatják meg a nyugdíjukat és az illetményüket is. Ha fenntartják a közszférás jogviszonyukat, akkor a nyugdíjuk folyósítását felfüggesztik.  A rendelkezés a magánszektorban dolgozó nyugdíjasokra nem vonatkozik, és egyes közszolgálati kategóriákban dolgozó nyugdíjasok is mentesülnek. E rendelkezés miatt egy érintett közalkalmazott az Emberi Jogok Európai Bíróságához fordult, amely elsőfokon neki adott igazat a magyar állammal szemben.

A nyugdíjak felfüggesztése a közszolgák esetében a törvényhozó szerint azért volt indokolt, mert a költségvetés terhére nem lehet kétszeresen juttatásban részesülni. Ez ugyanis növeli az államadósságot, így hozzájárult a 2013-ban még zajló uniós túlzottdeficit-eljárás fennmaradásához. A kormány egy 2012-es határozatával már elrendelte a nyugdíjkorhatárukat betöltött közszolgák ilyen jogviszonyban történő visszafoglalkoztatásának tilalmát, és a nyugdíjtörvény módosítása e határozattal összhangban történt. 

Az érintett személyek száma - valamivel több, mint négyezer fő - azonban eltörpül a nyugdíjasok 2 millió feletti létszámához képest, így a nyugdíjuk felfüggesztésével  elért megtakarítás érzékelhető módon nyilván nem járul hozzá az államadósság csökkentéséhez. A kormányzat szerint a megtakarítás mértéke ugyan tízmilliárd forintos nagyságrendű, de ez az összeg a nyugdíjkassza alig 3 ezrelékét teszi ki. A nyugdíjak felfüggesztéséről szóló rendelkezés azonban az EJEB szerint nem emiatt, hanem azért támadható, mert

(1) nem terjed ki minden közszolgálati tisztviselőre (a miniszterekre, polgármesterekre például nem vonatkozik), másrészt

(2) a versenyszférában dolgozókat egyáltalán nem érinti, vagyis a szabály indokolatlanul diszkriminatív.

Az EJEB azt is megállapította, hogy nyugdíj az aktív korszakukat befejező idős személyek ellátásának biztosítására szolgál. Aki viszont a nyugdíja mellett dolgozik, az a munkájáért bérben vagy hasonló díjazásban részesül, így elvileg egyetlen dolgozó nyugdíjasnak sem kellene kifizetni a nyugdíját mindaddig, amíg a munkavégzésre irányuló bármilyen aktív jogviszonya fennáll. E tekintetben a közszférában és a magánszférában dolgozó nyugdíjas analóg helyzetben van, és a részükre fizetendő nyugdíj mindkét kategória esetében fölösleges állami kiadásnak minősül.

 

Szabályozási lehetőségek

 

Az EJEB ítélete több súlyos kérdést is fölvet, amelyek a munkához való jog és a nyugdíj háborítatlan élvezetéhez való jog közötti ütközésből erednek.

Mindenekelőtt azt, hogy érdemes-e az érintett négyezer közszolgának a strasbourgi bírósághoz fordulnia? 

A magyar államot marasztaló ítélet 2016. március 15-én nem emelkedhetett jogerőre, mert az állam előterjesztette a kérelmét az ügynek az EJEB Nagykamarája elé történő utalására. Ezt az EJEB elfogadta és a Nagykamara előreláthatólag idén szeptemberben tárgyalja az ügyet. 

Ha a bíróság e fellebbviteli fóruma sem fogadná el a kormányzat érvelését, akkor a magyar törvényhozásnak gyakorlatilag négy választási lehetősége lesz.

(1)

Az első, hogy nem tesz semmit, érvényben hagyja a jelenlegi szabályozást. Csak ebben az esetben érdemes a 4258 érintettnek azonnal benyújtania a panaszát a strasbourg-i bírósághoz. Így az állam - vagyis mi, a szegény adófizető nép - bukhat tízmilliárdot (érdekes, az állami beadvány szerint "csak" négymilliárdot), de nem kell hozzányúlni a nyugdíjas miniszterek és polgármesterek járandóságához. Persze az érintettek közül csak az nyújthat be panaszt, aki az elévülési időn belül (tavaly 6 hónap, idén január 1-jétől már csak 4 hónap) teszi meg ezt. Ha valaki elkésett volna a panasz benyújtásával, annak érdemes kérnie a nyugdíjfolyósító igazgatóságtól a korábban visszatartott nyugdíja visszamenőleges kifizetését. Erre biztosan elutasító választ kap, így az elévülési idő ettől kezdve - elvileg - újraindul. 

(2)

A másik lehetőség, hogy a kormányzat a közszféra minden szereplőjére kiterjeszti ezt a korlátozást, ami ugyan fájhat az érintett minisztereknek és polgármestereknek, de spórolhat a nyugdíjkasszának tízmilliárdot, mert ez az érvelése kidönti a diszkrimináció vétkének fő oszlopát, hiszen nem lesz többé kivételezett főszolga a nyugdíjrendszerben. Persze a másik anomália még így is a rendszerben maradna, hiszen a versenyszférában dolgozó nyugdíjasokat továbbra sem fenyegetné a nyugdíjuk felfüggesztése.

(3)

A harmadik lehetőség, hogy a kormányzat a bíróság ítéletét lobogtatva a versenyszférában dolgozó nyugdíjasokra is kiterjeszti a korlátozást, vagyis elrendeli, hogy aki bármilyen jogcímen nyugdíjasként dolgozik, az nem kaphat nyugdíjat mindaddig, amíg bért, illetményt, díjazást kap a munkája alapján. Ez utóbbi döntéssel még a népszerűségét is növelheti, ha az így felszabadult nyugdíjakat kiosztja a létszámában a dolgozó nyugdíjasoknál nagyságrendekkel több nem dolgozó nyugdíjas között. Persze ezt a döntését már tízezrek támadhatnák meg az EJEB előtt arra hivatkozva, hogy (járulékfizetéssel) szerzett nyugdíjjogosultságot - azaz tulajdonhoz való jogot - sértene a magyar állam. 

(4)

Az utolsó lehetőség, amely messze a legtöbb társadalmi haszonnal járhat, ha a nyugdíjasok háborítatlanul élvezhetnék a nyugdíjukat akkor is, ha mellette bármilyen jogviszonyban, akár a köz-, akár a versenyszférában tovább dolgoznak.

Magyarország már nem áll túlzottdeficit-eljárás alatt, az államadóssága minden jel szerint fenntartható pályára állt, így az ezzel kapcsolatos – a nyugdíjak felfüggesztését indokolni kívánó - korábbi érvek érvényüket vesztették.

Másrészt viszont egyre fájdalmasabb munkaerőhiány alakul ki számos létfontosságú szakmában a magyar dolgozók tömeges külföldre áramlása miatt. Elegendő csak az egészségügy véresen komoly helyzetére utalni, hogy belássuk: nincs értelme az itthon maradó és dolgozni akaró nyugdíjas szakemberek további büntetésének.

Minden nyugdíjas szabadon és korlátozások nélkül vállalhasson munkát, amíg csak bír. Nem is beszélve arról, hogy ezzel ők maguk is hozzájárulnak a nyugdíjkassza bevételeihez, hiszen a nyugdíjas munkavállaló is fizeti a keresete után a nyugdíjjárulékot.

 

Mire hivatkozott a magyar kormány az elsőfokú döntést megtámadó fellépése során? Két érvet hangsúlyozott:

(1) Hivatkozott az EJEB egy 2011-es döntésére, amelyben elutasították egy román közszolga hasonló panaszát.  A román esetben azonban arról volt szó, hogy a nyugdíj csak bizonyos jövedelemhatár felett nem jár, és ez a korlátozás ott a közszférában megkülönböztetés nélkül mindenkire érvényes volt (miniszterekre, parlamenti képviselőkre is), így tehát nem minősült diszkriminatív jellegűnek.

(2) A kormány másik érve szerint az esetleges elmarasztaló ítélet négymilliárd forintba kerülhetne a költségvetésnek (érdekes, hogy a korábbi érvelésben szereplő legalább tízmilliárd forint négymilliárdra "olvadt").  Ez azonban a magyar gazdaság és költségvetés jelenlegi kedvező helyzetében, a magyar államadósság Fitch Ratings általi friss felminősítését követően bizonyosan nem hatja meg a bíróság Nagykamaráját. (A 2011-es román ügyben e tekintetben azért nem marasztalták el a román államot, mert az jelezte, hogy a gazdasági válság által indokolt kivételes és elkerülhetetlen intézkedésről volt szó. Magyarország egyszerűen nem hivatkozhat sikerrel erre a kedvező nemzetközi gazdasági és pénzügyi helyzete miatt.)

Az EJEB előtt ebben az ügyben ismertté vált két ügyvédnél a híradások szerint eddig közel 150 fő jelentkezett. Az ügyvédek szerint a szabályozás egyértelműen diszkriminatív, hiszen azonos csoportba tartozó – nyugellátásra jogosult – emberek között tesz indokolatlan megkülönböztetést. Ugyanakkor szerintük a tulajdonhoz fűződő jog sérelme is egyértelműen megállapítható. Ezért az ügyvédek úgy gondolják, a kormány veszíteni fog. Meglátjuk. Ahogyan azt is, mit lép az év vége előtt a törvényhozás.

A bírósági ügyről írt öszefoglalómat itt olvashatja el:

http://www.nyugdijguru.hu/nyugdij/magyar-nyugdijrendszer/meger-e-tizmilliard-forintot-nehany-miniszter-es-polgarmester-nyugdija

 

 

K Küldés K Nyomtatás
Kérem, várjon... Kérem, várjon...