A korhatár előtti ellátásban részesülők is élvezhetnék a nyugdíjas szövetkezeti tagság előnyeit?

A korhatár előtti ellátásban részesülők is élvezhetnék a nyugdíjas szövetkezeti tagság előnyeit?

Benyújtottak egy új törvényjavaslatot annak érdekében, hogy a közérdekű nyugdíjas szövetkezet öregségi nyugdíjasokkal és átmeneti bányászjáradékosokkal egyenértékű tagjai lehessenek a korhatár előtti ellátásban részesülők is.

K Küldés K Nyomtatás

 

Ha időben akar értesülni a nyugellátásokat és hasonló járandóságokat érintő fontos fejleményekről, iratkozzon föl az INGYENES heti hírlevelemre és biztassa erre érintett barátait is!

 

A korhatár előtti ellátásban részesülőkre is kiterjesztenék a közérdekű nyugdíjas szövetkezeti tagság előnyeit

 

A FIDESZ két parlamenti képviselője 2017. november 21-én tövényjavaslatot nyújtott be annak érdekében, hogy a közérdekű nyugdíjas szövetkezeti tagság előnyeit a dolgozni kívánó öregségi nyugdíjasok és átmeneti bányászjáradékosok mellett a korhatár előtti ellátásban részesülők is élvezhessék .

A javaslat általános indokolása szerint a közérdekű nyugdíjas szövetkezetek célja, hogy munkavégzésre irányuló tevékenységet vállalni képes és akaró nyugdíjasok foglalkoztatási körülményeit elősegítse úgy, hogy az előnyös legyen a munkaadóknak és a nyugdíjasoknak egyaránt. Az eredeti törvény szerint közérdekű nyugdíjas szövetkezet tagja az lehet, aki öregségi nyugdíjban részesül.

Mivel számos ágazatban egyre nagyobb a munkaerőhiány, egyre inkább szükség van erre a foglalkoztatási formára is.

Ennek érdekében egy új törvénnyel már az átmeneti bányászjáradékban részesülők is élvezhetik a közérdekű nyugdíjas szövetkezeti tagság előnyeit.   

A mostani törvényjavaslat ehhez kapcsolódóan arra tesz javaslatot, hogy az öregségi nyugdíjban és az átmeneti bányászjáradékban részesülők mellett a korhatár előtti ellátásban részesülő és aktívan jelenleg munkát nem végző további személyekre is kiterjedjen e szövetkezeti tagság lehetősége.

 

Miért lenne kedvező a közérdekű nyugdíjas szövetkezeti tagságot érintő új javaslat egy korhatár előtti ellátásban részesülő személy részére?

Azért, mert így élvezhetné mindazokat az előnyöket, amelyek eddig csak az öregségi nyugdíjasokat és újabban az átmeneti bányászjáradékosokat illették meg.

Az új javaslat alapján – ha elfogadja az Országgyűlés - a korhatár előtti ellátásban részesülő személy közérdekű nyugdíjas szövetkezeti tagságával létrejött jogviszony

1) nem minősül munkaviszonynak,

2) a tevékenysége nem minősül keresőtevékenységnek sem, ha a szövetkezetben végzett tevékenység ellenértékeként megszerzett, a személyi jövedelemadóról szóló törvény alapján adómentes bevétele keletkezik (vagyis a személyes közreműködésének csak az a része minősülhet keresőtevékenységnek, amelynek ellenértékeként olyan díjazásban részesül, amit 15%-os szja terhel),

3) az adómentes bevétele nem minősül jövedelemnek sem - ennek kapcsán érdemes tisztáznunk, hogy adómentes a személyes közreműködés ellenértékeként élelmiszer, a közérdekű nyugdíjas szövetkezet tevékenységének eredményeként előállított javak vagy fogyasztásra kész étel vásárlására felhasználható utalvány formájában együttesen legfeljebb havonta a minimálbér összegét meg nem haladó értékben megszerzett bevétel, azzal, hogy a fogyasztásra kész étel vásárlására felhasználható utalvány formájában juttatott bevétel nem haladhatja meg a minimálbér 25 százalékát; továbbá adómentes a közérdekű nyugdíjas szövetkezet által a közösségi alapból az alapszabályában rögzítettek szerint az öregségi nyugdíjban részesülő tagjának vagy családtagjának élelmiszer, fogyasztásra kész étel vásárlására felhasználható utalvány formájában legfeljebb havonta a minimálbér összegét meg nem haladó értékben támogatásként vagy segélyként juttatott bevétel,

4) a személyes közreműködés ellenértéke mentes a százalékos mértékű egészségügyi hozzájárulás alól is (mind az adómentes bevétel, mind a 15%-os szja-val terhelt díjazás),

5) nem eredményez adófizetési kötelezettséget jelentő jogviszonyt  és így nem eredményez adófizetési kötelezettséget sem a közérdekű nyugdíjas szövetkezet és korhatár előtti ellátásban részesülő tagja között fennálló jogviszony (vagyis adófizetési kötelezettség kizárólag a személyes közreműködés ellenértékeként juttatott pénzdíjazás alapján keletkezhet, az is csak a 15%-os szja-fizetési kötelezettség lehet, semmi más).

A részletes jogszabályi rendelkezéseket akkor ismertetem, ha a t. Ház elfogadja a törvényjavaslatot.

A javaslat tükrözi azt a kormányzati szándékot, hogy minél több nyugdíjban vagy hasonló ellátásban részesülő személy térjen vissza a súlyos gondokkal küzdő munkaerőpiacra, ennek érdekében az állam hajlandó lemondani adó- és járulékbevételei nagyon jelentős részéről is.

A javaslat hiányosságának látszik azonban, hogy elfogadása esetén sem élvezhetik a nyugdíjas szövetkezeti tagság előnyeit a korhatár előtti ellátáshoz vagy az átmeneti bányászjáradékhoz jogi értelemben nagyon hasonló ellátásban részesülő azon személyek, akik szolgálati járandóságban vagy táncművészeti életjáradékban részesülnek.

A korhatárukat be nem töltött nyugdíjasok és hasonló ellátásban részesülők munkaerőpiacra való visszatérését a közérdekű nyugdíjas szövetkezet előnyeinek alanyi kiterjesztése mellett nagyban elősegítené a törvényhozó, ha valóban eltörölné az ilyen ellátások mellett egyéb jogviszonyban dolgozó személyek keresetére vonatkozó éves összegkorlátot (a sajtó által “bérplafonnak” elkeresztelt korlátozást, amely szerint akkor, ha az ilyen ellátásban részesülő éves bruttó keresete meghaladná az év valamelyik hónapjában a minimálbér 18-szorosát, akkor az év végéig felfüggesztik az ellátása folyósítását). A korhatár előtti ellátásban részesülők, az átmeneti bányászjáradékosok és a nők kedvezményes nyugdíjában részesülő, korhatárukat be nem töltött hölgyek mellett örülnének ennek az intézkedésnek a szolgálati járandóságban és a táncművészeti életjáradékban részesülő, dolgozni kívánó emberek is.

 

E cikkem megjelent a Lokálban, IDE KATTINTVA olvashatja.

 

K Küldés K Nyomtatás
Kérem, várjon... Kérem, várjon...